Iskolakert

Iskolakerti Alapozó Alprogram

Az iskolakert indulását az Agrárminisztérium támogatásával megvalósuló  Országos Iskolakert-fejlesztési Program, Iskolakert Alapozó Alprogram III. üteme tette lehetővé 2020-ban, a szükséges eszközök biztosításával és szakmai segítségnyújtással.

Óvodakert mentori feladatok ellátása

Az Országos Iskolakert – Fejlesztési Program, Iskolakerti Alapozó Alprogram III. üteme, Óvodakert mentor kategóriában kiírt pályázaton 2020.februárban a Hétszínvirág óvoda sikeresen vett részt.

Az intézménnyel és az intézmény fenntartójával az Iskolakertekért Alapítvány az 5 éves fenntartási időszak végéig szóló szerződést kötött.

A pályázat során az intézmény 800 000 Ft értékű eszközcsomagot kapott, az eszközöket maga válogathatja össze adott listából, amellyel pótolhatja óvodakerti eszközeit, fejlesztheti eszköztárát és óvodakerthez köthető tevékenységeinek tárházát (pl. kertészeti eszközök és gépek, szabadtéri tanterem elemei, iskolakerti termények feldolgozását segítő eszközök és gépek, óvodakerthez köthető természettudományos kísérleteket segítő eszközök, mobil üvegház, mozgatható szerszámtároló.

Kertész szakember segítségével

Az óvoda ökológiai szemléletű kertész szakember segítségét kapta, aki helyszíni látogatás során segített átgondolni a termesztéstechnológiát és a növényvédelmet, és a program futamideje alatt az óvodakertben felmerülő további kérdéseket is megválaszolja.

A pályázat keretében képzéseken is részt vesznek az óvodakert gondozásával foglalkozó óvodapedagógusok.

Környezeti nevelés

Útmutatást adunk

Óvodakert mentorként a környezeti nevelés komplex módon történő megvalósításának elméletét és gyakorlatban történő alkalmazását és a környezettudatosság elmélyítésének lehetőségeit mutatnánk be az érdeklődő pedagógusoknak. Útmutatást adunk ahhoz, hogy hogyan ismertethetjük meg a 3-7 éves gyermekeket az ökológiai szemléletmóddal, hogyan érvényesíthetjük a környezeti nevelés területén és a megismerés egész folyamatában a játékosság, az élet-közeliség, szemléletesség, az élethosszig tartó tanulás, és a fenntarthatóság pedagógiájának elvét. Az óvodakert gondozása hogyan valósítható meg a helyi adottságokat kihasználva, a közös élményszerzésre, cselekedtetésre fektetve a hangsúlyt, a gyermekek életkori, egyéni adottságait és képességeit figyelembe véve, korszerű pedagógiai módszerek alkalmazásával. Tevékenységünkkel elősegítjük a környezettudatos szemléletformálást, az egészséges életmód alakítását, valamint az intézmény “zöld” kapcsolatainak kialakítását.

Ökológiai szemléletmód

Pedagógusaink olyan ökológiai szemléletmódot igyekeznek kialakítani, mely lehetővé teszi annak az elvnek az elfogadását, hogy „természetben mindenre szükség van”. Bevonjuk a gyermekeket a többfunkciós óvodakert gondozásába, komposztálásba. Megismertetjük a gyerekekkel a megtermelt növények felhasználási lehetőségeit. A tevékenységekben megvalósuló tanulási folyamatban: megfigyelés, vizsgálódás, növénygondozás- a projekt módszer a kooperatív technika, a drámapedagógia előtérbe kerül.

R

Fogyasztható növények

A kertben azokat a növényeket termesztjük, amelyeket a gyermekek el tudnak fogyasztani az óvodai étkezések alkalmával: retek, cékla, hagyma, saláta, karalábé, sárgarépa, borsó, paradicsom, paprika, kukorica, tök, bab, napraforgó. Ezek magról szaporíthatók. A beültetésnél figyelembe vesszük a növények igényeit, egymásra gyakorolt hatását. Gyógy- és fűszernövények közül kertünkben található: citromfű, menta, rozmaring, kakukkfű, kamilla, petrezselyem, vöröshagyma, fokhagyma, snidling, levendula, körömvirág.

Virágoskertünk

Virágoskertünk a bejárattól az óvoda épületéig a járdát szegélyezi, ennek folytatását képezik az ablakpárkányokon elhelyezett virágládák. A virágok folyamatos megfigyelési lehetőséget nyújtanak a gyermekek számára a korai hagymás növényektől (tulipán, nárcisz, jácint) a késő őszig nyíló krizantémig. A korábbi műanyag tartályos komposztálónk nem vált be, ezért tavasztól raklapból készült tárolóba gyűjtjük a zöld hulladékot.

Életkortól függő tevékenységek

Az elmúlt évek során különböző módon szerveztük meg a kertészkedést. A gyerekek a különböző életkorokban más-más tevékenységbe tudnak bekapcsolódni. A kicsik inkább szemlélődnek, a nagyobbak már önálló munkavégzésre is képesek. A kerti tevékenységeket mikro csoportban szervezzük, többnyire a levegőzési idő alatt.

Kapcsolódó bejegyzéseink

Médiamegjelenések

Médiamegjelenések

Az Országos Iskolakertek program számtalan médiamegjelenésen keresztül követhető. Az országos jó gyakorlatokról szóló beszámolókat gyűjtöttük össze bejegyzésünkben https://rtl.hu/rtlklub/reggeli/hogyan-neveljuk-gyermekeinket-a-kornyezettudatossagra...

Neveljünk együtt palántákat

Neveljünk együtt palántákat

Az Országos Iskolakert-fejlesztési Program tudatosságra és gondoskodásra inspirálja a jövő nemzedékét, hogy odaadással gondozzák a környezetüket és a fenntarthatóság az életük részét képezze. Idén az első óvoda- és iskolakert-átadót Leányfalun tartották. Az idei évben...

Óvodás

Ovis csoport

Óvoda

Óvodapedagógus

Lépjünk kapcsolatba!

Címünk: 8400 Ajka, Béke u. 6/A

Telefon: (06) 88/508-140

Email: ovodaajka@gmail.com

Óvodai ügyintézés: H-P: 8:00 - 16:00 óráig